Monday, August 17, 2009

Xplore Penang National Park








Saturday, 15 August 2009

Kali ni product update tourism ke Penang National Park. This time memg adventure n thrill abis coz kena trekking n hiking. Ha kalo nak tau Penang National Park ni among the smallest national park in Malaysia.

Apa yg best sgt kat Taman Negara ni? Kat sini ada Tasik Miromitik yg hanya ada di beberapa buah negara di dunia. Ni info berkenaan Tasik Meromiktik:

Tasik ini wujud daripada fenomena bermusim yang berlaku apabila beting pasir terjadi berhampiran pantai berikutan tindakan angin dan ombak yang kerap memukul pantai.

Beting pasir ini akan menghalang pergerakan air laut yang dibawa bersama ombak yang besar, hingga membentuk lagun bermusim, yang kemudian melahirkan tasik Meromiktik.

Tasik Meromiktik mempunyai dua lapisan air yang berbeza suhu dan ketumpatan. Air laut yang lebih berat akan berada di lapisan bawah manakala air tasik akan berada di bahagian atas.

Tasik Meromiktik di Pantai Kerachut dengan keluasan 2.77 kilometer persegi, terbentuk daripada aliran lima anak sungai yang terdapat di dalam kawasan hutan Taman Negara Pulau Pinang.

Selain Malaysia dan Australia, dikatakan sebuah tasik yang serupa juga terdapat di Laut Hitam.

Selain tasik tu, pantai kerachut ni menjadi tempat perlindungan penyu. Dapat la pegang baby penyu yg comel. Luckily balik dpt naik bot so xde la penat trekking.

Memang best la trip kali ni penuh dgn adventure with nature.

5 comments:

Minah Kiwi said...

wah bestnyer gi penang national park.

minah kiwi nak share sikit.. minah kiwi pernah jalan2 or selalu jalan2 ke penang.. hari tue ada balik malaysia..minah kiwi sempat gi jalan2 area penang..Bukit Bendera..or Penang Hill

That was the first time Minah Kiwi ke Penang Hill..but before this jalan2 area Penang macam Komtar jer..

Penang nie walaupun busy with vehicles..and etc.. but still banyak tempat menarik (nature) yang leh dilawati kan.. hopefully the state government still keep all those National Park..itulah harta yang paling ternilai

Anonymous said...

erm...x pernah sampai lagi kat situ...insyallah kalau turun sana boleh temnkan?eheheh

asz said...

minah kiwi: kalo mai penang lg bgtau ek!! nanti leh pekena segala tok nenek makanan yg ada. best tu..

aireel:boleh sj aireel, bgtau je. hehehe

Sulela said...

Prize, nak cilok gambar kedua tu, leh tak? hehehe

Anonymous said...

xtraordinaryz.blogspot.com is very informative. The article is very professionally written. I enjoy reading xtraordinaryz.blogspot.com every day.
faxless payday loan
cash advance